Friday, March 6, 2009

Puisi Untuk Mey

PUISI TERISTIMEWA UNTUK MEY
YANG BERTAKHTA DI HATIKU
(25 Julai 2008, 6.29 pm)

Puisi buat yang tersayang
Banyak orang mengatakan cinta itu buta..Ada juga yg bilang cinta itu anugerah..Kadang ada tawa..Kadang ada luka..Banyak pengertian tentang cinta..Penuh rasa, penuh warna dan penuh tanda tanya
Apakah sebenarnya cinta?Yang kadang membuat kita bahagia
Namun juga dapat membuat kita gila
Emm.. Cinta.. CintaWalau ia menyiksa..
Namun masih banyak yg mengharapkannya
Cinta bagaikan buah yg tak mengenal musim
yang dpt dipetik oleh siapa saja..Cinta sahabat..Cinta orang tua..Cinta kekasih…
seperti Mey-Mey
Dan cinta kepada~Nya..,
Yang Maha Berkuasa
Jika cinta hanyalah keinginan untuk memiliki..Maka hal itu tidak wajar dinamakan cinta..Cinta juga adalah membantu seseorang untuk menjadi dirinya sendiri..
Bukan menjadi orang yg kita ingini..Dan rela melepaskannya jika itu membuatnya bahagia..Aku sering tersenyum bila memikirkan cinta..Walau selalu membuat ku menangis..Membuat ku terluka..Membuat ku sengsara..Akupun masih mengharapkannya..Kerana aku yakin..Bila aku tidak pernah merasakan pahitnya cinta..Sampai bila pun aku tidak mungkin merasai manisnya cinta..Walau harus menunggu selamanya..
Dear sayangku...
di tempat ini kita bina istana cinta saat aku pertama kali menemuimu,
dalam waktu yang tidak pernah terduga,
di tempat yang tidak pernah tersangka
aku telah mencintaimu...
aku meyakinimu dengan seluruh jiwaku...aku berlabuh di pantai perkasihan
dan mengharapkan bertemu dengan cintamu,
abadikan semua sifat yang berbeda
dengan tonggak kepercayaan, dengan dinding niat ketulusan
kita bersama selamanya...tiada alasan untuk pisahkan kita...tapi sungguh,
aku mencintaimu...sayang, rapatkanlah pelukan cinta kitaaku menunggumu, dalam waktu yang kau tentukan dengan langkahmu...aku selalu ada di sisimu,
melamun khayalkan kau datang dengan senyum terindah dan terindah...kerana aku ingin duduk bersamamu dalam istana hatimu
Saat kutemukan setitis embun surga...
Setelah bertemu Mey-Mey tidak lama dulu
Terasa manisnya kasih sayang ini, mungkin juga memabukkan
Akhirnya kita lemas di tengah kolam cinta penuh berisi
Mentari pagi ini tersenyum lagi di mataku
Jauh mengkhayalkan seindah hari-hari kemarin
Langit mendung kelabu berganti biru menarik
Bungaku kelabu kini tertutup tirai berwarna unggu
Bunga yang bergerak mengikuti semilir anginTidak mungkin goyah terkena terpaan anginTerasa hati bergetar hebat terkena helai jelingan matamu Mey-MeyBunga secantik itu sungguh memikat hatiku
Aku memetiknya seindah igauan mimpi kita
Untuk kusimpan dekat jiwaku
Mendung kelabu kini tiada kupandang lagi
Dinginnya malam tak kurasa, malah hangat yang kurasa
Bersamamu dunia akan penuh warna
Denganmu hidup akan terasa indahDengarlah!
Seperti kicau burung mengikuti alunanku
Kerana cinta dan jiwamu bersamaku sayang Sucinya embun pagi telah menghapus lekat debu ini
Bunga yang sayu kini segar kembali
Bentangnya jarak tak membuatku patah
Kerana mahkotamu dekat jiwaku sayang
Pandang mataku tak lepas dari bunga ituCeria bunga kini dapat kulihat lagi
Cukup, cukup lama sudahku menanti bunga ituKini bunga itu sangat dekat dengan jiwaku sayang
Terima kasih kerana cintamu untukku
Maafkan akuMeski berkali-kali ku menyakitimu
Kau tetap setia menungguku, menemaniku sepanjang perjalanan
Terima kasih kerana kau telah mengobati luka hatiku
Terima kasih kerana cintamu abadi
Selamanya hidup bersamaku

No comments:

Post a Comment